czwartek, 20 października 2011

Zmienne

Zmienne, WyTyFy ?
Zapewne zastanawiasz się co to są te zmienne ? Zmienne to taki worek do którego można włożyć różne wartości np. tekst i liczby. Przykład użycia: Chcemy dowiedziec się jak użytkownik programu ma na imię. W tym celu wykorzystamy właśnie zmienne. Kod programu :

TextWindow.WriteLine("Jak masz na imię ?")
imie = TextWindow.Read()
TextWindow.WriteLine("Masz na imię" + imie) 

Pojawiło się kilka nowych poleceń:
2 linijka " imie = TextWindow.Read()" odpowiada za wpisanie ciągu znaków i zapisanie go do zmiennej. Zmienną tworzymy poprost pisząć ją przy jakimś działaniu, lub przy poleceniu które zwraca określoną wartość. TextWindow.Read() zwraca To co wpisaliśmy. Zatem zmienna przybiera właśnie tę wartośc.
  TextWindow.WriteLine("Masz na imię " + imie)  odpowiada za wyświetlenie napisu "Masz na imię podane imie"  W tej linijce jest także fragment + imie - jest to łańcuch tekstowy. Czyli tekst1 + tekst2 = tekst1tekst2  Zmienne zawsze piszemy bez cudzysłowiu ! Zmienne przchowywujące napis możemy dodawać, sprawdź co się wtedy stanie. Aby zmiennej nadać wartośc tekstową bezpośrednio piszemy
zmienna = "Jakiś tam tekst" 
Matematyka i zmienne 
Do zmiennej możesz także przypisać liczbę, robi się to tak:
 Liczba = 15
Teraz jeżeli We WriteLine napiszemy  (Liczba)  to wyświetli się  15  
Działania na zmiennych
Liczba = 15 
Liczba2 = 25
Liczba3 = Liczba + Liczba2 
    Proste działanie wykorzystujące zmienne Liczba3 to 40, więc jeżeli w WriteLine wpiszemy (Liczba3) to wyświetli sie 40. 
W small basicu możesz dzielić, mnożyć, potegować, dodawać, odejmować, pierwiastkować, zaokrąglać itp. Wszelkie funcke matematyczne znajdziesz w kategorii "Math" za pomocą IntelliSense wyszukaj ją i poczytaj o jej funkcjach. 

W następnej lekcji nauczysz się: 
  • Pętle 
  • Skok warunkowy Goto
  • Warunki 
Jeżeli czegoś nie rozumiesz to zajrzyj do MANUALA !  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz